|
Metoda probírková je pěstební
technologie výchovy porostů začínající růstovým stupněm tyčkovin.
Navazuje na pročistky a je charakterizována druhem, silou a intenzitou
zásahu, způsobem výběru a intervalem mezi zásahy. Je určována výhledovým
a výchovným cílem. Existuje velké množství probírkových metod,
které specificky přihlížejí ke složení a stavu porostu a stanovištním
podmínkám. Jsou označovány jmény autorů nebo podle místa jejich
vzniku. Např. metoda Bohdaneckého a Borggreveho ve smrkových
porostech, Michaelisova a dánská metoda v buku, francouzská v dubových
porostech atp. Ve většině případů se jedná o větší či menší
modifikace základních druhů probírek (viz druh zásahu), popř.
jejich sledu. Ch
Index probírkový vyjadřuje druh výchovného
zásahu na základě poměru některého z taxačních parametrů středního
stromu porostu vedlejšího (těženého) ke střednímu stromu porostu
sdruženého. Používán je index objemový, tloušťkový a výškový:
Iv = v / V Id = d / D Ih = h / H
Nízký index značí, že byly těženy stromy nižších stromových tříd
(podúrovňová probírka), vyšší index naopak ukazuje na těžbu
stromů hmotnatějších, silnějších a vyšších, pocházejících z
vyšších tříd (úrovňová probírka). Ch
Probírka - 1. výchovný zásah v lesním porostu v období jeho vyspívání,
tj. ve vývojové fázi tyčkoviny nebo tyčoviny. Lesnická praxe
zahrnuje do probírek i zásahy ve fázi nastávajících kmenovin. Probírka se uskutečňuje odstraněním
porostní složky hospodářsky nevhodné a nežádoucí ve prospěch
porostní složky nadějné. Úplné odstranění stromů je někdy možné
nahradit omezením jejich negativního vlivu na ostatní stromy (viz
tlumení růstu, vyvětvování). Základem je pěstební výběr,
který se řídí dobou vykonání, sílou a s tím souvisejícím
intervalem zásahů, umístěním zásahů ve vertikálním profilu
porostu a způsobem výběru.
2. výchovná metoda (technologie) charakterizovaná sledem jednotlivých
výchovných zásahů, které se mohou vzájemně lišit dobou vykonání,
umístěním i způsobem výběru. Jsou zpravidla pojmenovány podle
autora, místa vzniku, popř. podle základních charakteristických
znaků.
Cílem probírky je usměrnění vlastností porostu po stránce:
- produkční tj. zvýšení kvantitativní produkce, dosažení určité
cílové skladby sortimentů,
- zajištění bezpečnosti produkce, tj. odolnosti stromu a stability
porostu proti škodlivým činitelům,
- ekologické, zejména v lesích ochranných a v lesích ovlivněných
imisemi,
- environmentální, zejména v lesích zvláštního určení
Příklad
Nejznámější probírky nebo probírkové metody jsou:
Probírka podúrovňová - výchovný zásah v porostu středního věku,
který je umístěn do spodní korunové vrstvy porostu, tj. do porostní
podúrovně. Zasahuje tedy pouze do porostu podružného a odstraňuje
ve stupních slabé, mírné a silné probírky (A, B, C) jen stromy třídy
5,4 a 3 Konšelovy klasifikace (třídy 5a, 5b, 4a a 4b Kraftovy
klasifikace). Podúrovňové probírky byly systematicky propracovány
pro stejnorodé a stejnověké porosty v holosečném hospodářství.
Podúrovňové probírky jsou jednoduché po stránce techniky výběru,
zlepšují bezprostředně po zásahu složení porostu odstraněním
potlačovaných a produkčně méně významných stromů. Zlepšují mírně
humifikaci, proudění vzduchu, ponechaným stromům uvolňují živiny
v půdě i ovzduší. Neohrožují produkci porostu, ale slabé a mírné
podúrovňové probírky zpravidla nesplňují výchovný cíl, poněvadž
aktivně nezasahují do hlavního porostu, který je potřeba ve většině
případů pěstebně regulovat. Proto se mohou uplatnit výjimečně,
nebo se zesilují posouváním výběru do vyšších stromových tříd
s ponecháváním části podružného porostu. Zesílené podúrovňové
zásahy v mladém věku mohou v potřebné míře uvolňovat zápoj a působit
tak na prodlužování korun úrovňových stromů, usnadní pohyb v
porostu a zpřehlední ho.
Probírka úrovňová - výchovný zásah v porostu středního věku,
který je umístěn do hlavní korunové vrstvy porostu, tj. do porostní
úrovně. Patří sem probírky stupně D - velmi silné, tvarové a
stupně E - uvolňovací, při nichž se z porostu odstraňují též
nevhodné stromy třídy 1, 2a a 2b podle Konšela (třídy 1,2 a 3
podle Krafta). Úrovňová probírka se vytříbila v porostech listnatých,
hlavně bukových a dubových. Ve smrkových porostech středního věku
mohou úrovňové zásahy snížit produkci nebo při opožděné výchově
jejich odolnost. Také v borových porostech úrovňové probírky
zpravidla zhoršují produkci, proto je třeba borové porosty vytříbit
úrovňovými zásahy již v I. věkové třídě a pro podporu
kvalitativního přírůstu hlavního porostu přejít na probírky podúrovňové.
Probírka kombinovaná - probírka, při níž se uplatňují současně
různé způsoby nebo umístění pěstebního výběru. V pěstování
lesů se kombinovanou probírkou rozumí zpravidla současné použití
úrovňového a podúrovňového zásahu.
Probírka slabá - probírkový stupeň (A) podle Konšela. Odstraňuje
z porostu všechny stromy třídy 5, tj. stromy hynoucí a uhynulé,
které zaostaly ve výškovém vývoji a mají mimořádně obtížné
životní podmínky.
Probírka mírná - probírkový stupeň (B) podle Konšela. Při této
probírce se odstraňují stromy třídy 5 a 4, tj. stromy hynoucí a
uhynulé, i všechny zastíněné.
Probírka silná - probírkový stupeň (C) podle Konšela odstraňuje
stromové třídy 5, 4 a 3, tj. stromy hynoucí a uhynulé, zastíněné
životaschopné a stromy ustupující, které svými vrcholy zasahují
do porostní úrovně. Ustupující, popř. vrůstavé stromy však mají
být těženy jen když sousední úrovňové stromy jsou zcela zdravé
a mají vyhovující tvar. Jinak je potřeba naopak odstraňovat méně
vhodné stromy úrovňové (2b) ve prospěch stromů vrůstavých.
Podobně lze v porostech smíšených ponechat cennější, růstově
opožděné dřeviny na úkor méně vhodných dřevin v úrovni, např.
vtroušené buky ve smrkových porostech.
Probírka velmi silná (tvarová) - probírkový stupeň (D) podle Konšela
odstraňuje stromy třídy 2b (úrovňové stromy netvárné a poškozené),
5 (hynoucí a uhynulé), částečně i 4 a 3 (zastíněné a ustupující).
Dochází tím k přerušení zápoje na dobu asi 5 let.
Probírka uvolňovací - probírkový stupeň (E) podle Konšela odstraňuje
stromy třídy 2b (úrovňové stromy se stísněnou korunou). Probírka
uvolňovací se uplatňuje různým způsobem, zůstává však při ní
podle potřeby zachována část podružného porostu.
Probírka odstupňovaná - probírková metoda, při níž se výrazně
diferencuje síla po sobě jdoucích výchovných zásahů. Počáteční
zásahy jsou silné a dochází k rozvolnění porostu. Jejich cílem je
zvýšení odolnosti porostu vytvořením sbíhavých kmenů s dlouhými
korunami. V dalších probírkách síla zásahů klesá, což umožňuje
zapojení porostu, a v důsledku toho zlepšení kvality stromů.
Principy odstupňované probírky jsou obsaženy již v pojetí
Bohdaneckého výchovy smrkových porostů.
Probírka Bohdaneckého (česká, milimetrová, orlická) - podúrovňová
výchovná metoda, která je v první polovině obmýtí založena na
uvolňování korun stromů hlavního porostu s cílem zvýšit tloušťkový
přírůst. V hustých mladých porostech začíná výchova nejprve čistkami,
teprve potom se odstraňuje podružný porost na hustotu 2000-2500
ks.ha-1, v porostech horší bonity na 2500-3500 ks.ha-1. Až ve druhé
polovině obmýtí se má vytvořit plný kmen, proto se od věku 30 roků,
vždy až po vytvoření podružného porostu, dělají negativní podúrovňové
probírky. Bohdaneckého probírka byla motivována snahou vypěstovat v
co nejkratší době nejlépe zpeněžitelné kmeny tlusté 20-36 cm i
za cenu zpomalení průběhu čistění kmenů. Porosty vychovávané
probírkou Bohdaneckého měly ve věku 40 roků zásobu jako porosty
staré 80 roků, založené síjí a nepěstované. Byly také odolnější
proti kalamitám.
Probírka Borggreveho - klasická úrovňová metoda výchovy bukových
porostů, nazývaná někdy také probírkou výběrnou. Byla založena
na předpokladu, že ponechané kvalitnější vrůstavé stromy nahradí
úbytek přírůstu odstraněných předrůstavých nekvalitních stromů.
S výchovou se začíná až ve věku 50-60 roků, jednotlivé zásahy
negativním úrovňovým výběrem se opakují 8 - 10 krát v
intervalech 10 roků, síla jednotlivých zásahů je 10-20% zásoby
porostu, obmýtí se prodlužuje na 140-160 roků. Z hospodářského
hlediska byla probírka Borggreveho motivována poptávkou po silných
kvalitních sortimentech buku. Probírka se v praxi neujala.
Probírka francouzská - klasická úrovňová probírková metoda, určená
původně pro smíšené buko - dubové porosty, později používaná i
v borových, smrkových a jedlových porostech. Je založena na pozitivním
úrovňovém výběru. První výchovné zásahy do věku asi 50 roků,
v intervalu 6 až 12 roků, jsou nejprve podúrovňové za účelem získat
vysoké nezavětvené kmeny. V porostech nad 50 roků se postupuje
intenzívními úrovňovými probírkami v intervalech 12 až 20 roků.
Princip pěstebního výběru vychází z třídění stromů (podle klasifikace francouzské), při kterém se nejprve vyhledají v
pravidelných rozestupech stromy třídy A (stromy hlavní, nadějné) s
odpovídající korunou a kvalitním dlouhým kmenem, odstraňují se
stromy třídy B (stromy vedlejší škodlivé) tak, že koruny hlavních
stromů zůstanou úplně volné. Ponechaný podružný porost buku zlepšuje
růst dubu, kryje půdu a kmeny kvalitních dubů. Realizovala se tak důležitá
pěstební zásada pro dub, že má mít korunu na slunci, kmen ve stínu
a kořeny v čerstvé půdě. Probírka francouzská byla motivována
snahou dosáhnout co nejrychlejší produkce kvalitních silných
sortimentů dubu na stavbu lodí.
Probírka dánská
Probírka Konšelova - výchovná metoda, která se řadí mezi podúrovňové
i úrovňové probírky. Při pěstebním výběru používá klasifikační
stupnici Konšelovu, která je základem pro stanovení
probírkových stupňů. Rozlišuje 3 stupně podúrovňové a 2 stupně
úrovňové probírky, které se liší sílou zásahu. Odstraňují se
v nich stromy následujících tříd:
Podúrovňové probírky:
- Stupeň A - probírka slabá - stromová třída 5 (odumírající a
odumřelé)
- Stupeň B - probírka mírná - stromové třídy 5 a 4 (stromy odumírající,
odumřelé a zastíněné životaschopné)
- Stupeň C - probírka silná - stromové třídy 5, 4 a 3 (stromy
odumírající a odumřelé, zastíněné životaschopné i stromy
ustupující) popř. i 2b (poškozené úrovňové vedlejší stromy)
Úrovňové probírky:
- Stupeň D - probírka velmi silná (tvarová), kterou se přednostně
odstraňují úrovňové nekvalitní, netvárné a poškozené stromy (třída
2b) a stromy hynoucí a uhynulé (třída 5). Částečně se odstraňují
i stromy zastíněné a ustupující (třída 4 a 3), které překáží
kvalitním úrovňovým stromům, šetří se stromy s příznivým účinkem
podružného porostu. Jde o určitou kombinaci pozitivního a negativního
výběru v úrovni i podúrovni a svým způsobem o obdobu francouzské
probírky.
- Stupeň E - probírka uvolňovací odstraňuje postupně všechny
stromy úrovňové se stísněnou korunou (třída 2b). Dochází tak k
přerušení zápoje na 5-10 let, část podružného porostu zůstává
na ochranu půdy. Probírka uvolňovací je určitou přípravou porostu
na obnovu.
Konšelovo pojetí výchovy vychází z individuální potřeby porostu.
Naléhavost probírky je podle Konšela dána stavem porostu, kdy
ochabuje rozklad humusu, zmenšuje se přírůst, dochází k přeštíhlení
kmenů a cenné dřeviny ustupují z porostní úrovně.
Probírka Něstěrovova - výchovná metoda, která je založena na tzv.
fyziologickém omlazování porostu. Principem výběru je odstraňování
stadijně starších stromů hlavního porostu ve prospěch stromů
stadijně mladých s přiměřeným šetřením zápoje. Stromy stadijně
staré mají podle teorie stadijního vývoje tyto vlastnosti: Brzy
kvetou a plodí, mají klesající výškový přírůst, vrcholy korun
svírají tupý úhel a často usychají, mají silnější větve a tupý
úhel větvení, hrubou borku a tmavou zeleň listovou. Stromy stadijně
mladé mají vlastnosti opačné. Probírka se v praxi neujala, mj. pro
obtížnost rozlišení stadijně starých a mladých stromů.
Probírka Schädelinova - úrovňová (jakostní) metoda výchovy založená
na péči o jakostní vývoj stromů. Podle této metody začíná péče
o jakostní vývoj již v nárostech a čistkami v mlazinách, tj.
negativním výběrem v horní vrstvě porostu. Účelem je dosáhnout
maximálního počtu jedinců, kteří jsou schopni jakostního vývoje.
Vlastní probírky potom probíhají ve dvou etapách, nejdříve
jakostní (tzv. selekční, či výběrnou probírkou) v tyčkovinách a
tyčovinách, později uvolňovací probírkou v kmenovinách. Důsledně
se uplatňuje pozitivní výběr, s jehož pomocí se odstraňuje jeden
nejvýše dva stromy škodící nadějným jedincům. V prvních probírkách
nazývá Schädelin nadějné stromy náhradníky, z nich při dalších
zásazích zůstávají čekatelé (tří vzestupných hodnot) a konečně
vyvolenci, kteří tvoří elitní složku porostu. Při uvolňovací
probírce dochází k trvalému přerušení korunového zápoje a
odstraňují se i stromy podružného porostu, které mají negativní
vliv na vyvolence. Při pěstebním výběru používá Schädelin
vlastní klasifikační stupnici (viz klasifikace stromů Schädelinova).
Přínosem je, že Schädelin definoval kladný a záporný výběr a
probírkovou buňku. Kladným výběrem se může
podle Schädelina zlepšit jakost i v porostech pěstebně zanedbaných.
Probírka Sucheckého - podúrovňová probírková metoda, jejímž základem
je redukce podúrovňových stromů, omezeně i nekvalitní úrovňové
složky. Vychází z Burckhardtova třídění stromů. Intenzita probírky
se stanoví podle věku, absolutní výškové bonity a skutečného
objemového přírůstu porostu probírkovým koeficientem. Pomocí
absolutní výškové bonity se také určuje začátek výchovy. Opakování
zásahů nezávisí na věku, ale na individuální potřebě porostu.
Probírka Sucheckého byla motivována snahou zabránit snižování
objemové produkce, vznikla v Polsku a byla určena pro rozsáhlé borové
a smíšené lesy.
Probírka Voropanovova - úrovňová probírková metoda, která je založena
na stadijním vývoji stromů. Teoretickým principem metody je negativní
výběr. Odstraňují se stromy stadijně staré, tj. zpravidla předrůstavé
a úrovňové, které již využily doby osvětlení, ve prospěch
ponechaných stromů, stadijně mladých tj. stromů zastíněných a vrůstavých.
Ty jsou podle Voropanova po uvolnění schopny rychleji a déle přirůstat.
Probírka Voropanovova byla určena pro smrkové porosty. Počátek výchovy
je ve 20 letech a interval mezi probírkami 5-6 roků. Voropanovova probírka
byla často nesprávně ztotožňována s probírkou Borggreveho, na
rozdíl od ní však v porostu ponechává silné stromy se znaky
stadijní mladosti.
Probírka výběrná - z německého Auslesedurchforstung viz probírka
Schädelinova. V české lesnické terminologii je probírka výběrná
pojmem nevhodným; termín "výběrný" se vztahuje k výběrnému
způsobu hospodaření, ale ani ve spojení s výběrným lesem se u nás
pojem probírka výběrná nepoužívá.
Probírka Wagenerova - podúrovňová probírková metoda založená na
silném uvolňování vitálních, i méně kvalitních stromů s velkými
korunami v horní vrstvě porostu. Metoda vychází z probírky
Bohdaneckého a řadí se k metodám přírůstného hospodářství. Byla vyvinuta v lesích vzniklých po rozsáhlých
převodech
lesa středního na les vysoký, v důsledku čehož byl nedostatek mýtních
porostů. Proto byla vedena snahou po urychlení růstu a výtěže v
mladších porostech. Pe
Prosvětlování porostů - postup, který prostřednictvím silných pěstebních
zásahů, vede k plnému porušení zápoje za účelem získání světlostního
přírůstu. Prosvětlování porostů se používá převážně
v nastávajících kmenovinách. Pokud se takto přerušený zápoj do mýtnosti
neuzavře, je třeba pečovat o spodní patro podružných dřevin, nebo
keřů, které chrání půdu a porost před škodami osluněním (zejména
v bukových a dubových porostech). Pe
Uvolňování korun - pěstební zásah, při kterém se z bezprostředního
okolí vybraných jedinců (nadějné, nebo cílové stromy) odstraňují
stromy, které je zastiňují. Cíle tohoto opatření mohou být různé,
např. podpora přírůstu, zvýšení vitality nebo odolnosti stromu
apod. Pe
Přírůst světlostní - zesílený tloušťkový přírůst dostavující
se po záměrném prosvětlení - uvolnění zápoje nastávajících a
starších kmenovin. Výrazný je u stinných dřevin, zejména u buku a
smrku, slabší u borovice a dubu. Světlostní přírůst je základem
přírůstného hospodářství a zlepšuje výnos při převodech
na maloplošný pasečný (podrostní) a výběrný
les. Te
|
|