|
Péče o porosty - pěstební a ochranná
opatření od založení, popř. zajištění porostu až po jeho
obnovu. Jednotlivým růstovým fázím odpovídají příslušná opatření.
V nejmladších porostech je to ošetřování, ochrana a vylepšování
kultur, doplňování
nárostů,
pročistky nárostů, seče plecí v
kulturách a úprava spádných okrajů. V mlazinách se uskutečňují
pročistky, podle stavu porostu v podobě sečí plecích, prořezávek
a čistek. Tyčkovin a tyčovin se týkají probírky, popř,
zpevňovací
seče (odluka, rozluka, závora). Péče o nastávající kmenoviny
zahrnuje zpočátku probírky, později prosvětlování, popř. opožděné
zpevňovací seče. Na péči o porosty navazuje obnova kmenovin. Do celé
pěstební péče se promítají potřebná opatření ochrany lesa
proti škodlivým abiotickým a biotickým činitelům. Te
Výchova lesních porostů (porostní) - účelný
soubor pěstebních opatření týkajících se lesních porostů v
období jejich vytváření (fáze kultur, nárostů a mlazin) a vyspívání
(fáze tyčkovin a tyčovin). Účelem výchovy je vytvářet a usměrňovat
porostní skladbu po stránce druhové, prostorové a věkové pro
ovlivnění kvantitativního i kvalitativního vývoje porostu a dosažení
postupného, nebo konečného provozního cíle. Výchova lesních
porostů se realizuje výchovnými sečemi. V kulturách a nárostech
nejde v pravém slova smyslu o výchovu, neboť v nich převažují opatření
ochranného charakteru, související se zajištěním dalšího vývoje
porostu. Nejúčinnější, a proto nejdůležitější, je výchova
mlazin, kde může být snadno a výrazně měněna např. druhová
skladba porostu, kdežto v porostech středního věku lze druhovou
skladbu pouze usměrňovat. Také v dospívajících porostech výchovný
význam pěstebních opatření klesá (viz prosvětlování porostů).
Pe
Seč - 1. obecné označení pěstebních
opatření v lesních porostech, při kterých se z porostu odstraňují
jednotlivé stromy nebo jejich části nebo celé části porostu, za účelem
výchovy nebo obnovy porostu. 2. plocha po vytěžení stromů tj. po seči
holé. Podle cílů pěstebních opatření (i podle věku porostu) se
rozlišují seče výchovné, seče zpevňovací a
seče
obnovní. Pe
Metoda výchovná je pěstební technologie výchovy
porostů od prvého výchovného zásahu počínaje až do počátku
obnovy. V modelech výchovy porostů je diferencována podle hospodářských
souborů a výchovných cílů. Je definována výchovným programem, t.j.
časovým sledem druhu zásahů, intervaly, způsoby výběru a
intenzitou. Výchovné metody jsou modifikovány podle konkrétních
porostních a stanovištních poměrů. Ch
Seč výchovná - pěstební opatření v
mladých a středně starých porostech, při kterém se z porostu cílevědomě
a systematicky odstraňují nežádoucí jedinci s cílem zlepšit podmínky
růstu, vlastnosti a vývoj ponechaných stromů a tím celého porostu.
Záměrné zmenšování počtu stromů tak má předcházet přirozenému
výběru a hospodářsky neřízenému prořeďování porostů. Výchovného
cíle lze dosáhnout též dalšími opatřeními jako je tlumení růstu, nebo úpravou tvaru stromu -
vyvětvováním. Pe
Model porostní výchovy - soustava instrukcí
pro uskutečnění výchovných sečí od prvního výchovného zásahu
až do ukončení výchovy, uspořádaná buď v časové ( v závislosti
na věku ) nebo bezčasové ( v závislosti na horní porostní výšce)
posloupnosti. Určuje začátek výchovy, intenzitu zásahů, způsob výběru
a délku pěstebního intervalu. Bývá vyjádřen v tabulkové a
grafické podobě. Modely porostní výchovy jsou diferencovány s
ohledem na druh dřeviny, edafické jednotky, ohroženost porostů (vítr,
sníh, imise) a výchovné cíle. Ch
Zpevňování porostu - ucelený soubor pěstebních
opatření pro zvýšení odolnosti proti působení abiotických činitelů,
tj. bořivého větru, sněhu a imisí a tím i zvýšení ekologické
stability lesa. Porosty se zpevňují zpevňovacími sečemi, a to
buď celoplošně při výchově mladých porostů nebo pomístně,
zpravidla v pruzích, umístěných kolmo na směr působení škodlivého
činitele. Pe
Racionalizace porostní výchovy - souhrn
opatření sledujících efektivní dosažení výchovných cílů. V širším
pojetí se jedná o zásady zajišťující výchovu porostů v hospodářském
celku, v užším o použití jednodušších a lidskou práci šetřících
pracovních postupů. V prvém případě se jedná o: 1. zařazení
porostů do pořadí podle stupně naléhavosti, 2. upřesnění výchovného
cíle pro jednotlivé porosty a 3. definování výchovného programu. V
druhém případě racionální technologie spočívá buď v zesílení
sečí a následném prodloužení pěstebního intervalu (biologická
racionalizace), nebo ve využití schematických zásahů s nasazením
mechanických prostředků (technická racionalizace). Mezi racionální
výchovné metody se zařazuje i metoda cílových stromů a výchova
neceloplošná. Ch
Technologická příprava porostu spočívá
v rozčlenění mladého porostu linkami na pracovní pole o takové
velikosti, aby bylo přehledné při výběru, vlastní těžbě a
vyklizování. V hustých mlazinách jsou proto pracovní pole menší,
ve starších větší. Rozčleňovací a vyklizovací linky o šířce
2 - 3 m jsou orientovány s ohledem na dopravní síť a konfiguraci terénu
tak, aby těžený materiál byl vyklízen nejvhodnější cestou.
Technologická příprava se provádí před a nebo současně s prvním
výchovným zásahem. Ch
|
|