|
Potenciál lesa funkční - schopnost lesa
plnit určité funkce dané jeho vlastnostmi přírodními (ekosystémy
na lesních pozemcích) i uměle vytvářenými (hospodářskými
procesy a objekty). Funkčním potenciálem lesa se vyjadřuje možnost
plnit potřebné funkce, a tedy také význam, který les a lesní
hospodářství má v daných přírodních a hospodářských poměrech
s ohledem jak na potřebu konkrétních funkcí v produkci materiálních
statků pro trh (potenciál lesa produkční), tak v poskytování
mimoprodukčních funkcí lesů s efekty charakteru veřejných statků
(potenciál mimoprodukční). ). Funkční potenciál lesa je
konkretizován funkčním typem lesa.
Typ lesa funkční - charakteristika lesního porostu
udávající druh funkcí a stupeň jejich relativní významnosti. Funkční
typ lesa vystihuje funkce lesů na dané lokalitě v jejich utřídění
podle důležitosti, hospodářské potřeby a veřejných zájmů,
konkretizuje funkční potenciál lesa, je základem integrace potřebných
funkcí. Stanovení funkčního typu lesa je proto předpokladem pro návrh
systému víceúčelového využívání lesů v dílech hospodářské
úpravy, pokud mají postihnout hlediska jak produkce, tak produkované
lesnické infrastruktury.
Hospodářství lesní funkčně integrované - lesní
hospodářství, v jehož ekonomickém systému jsou rovnocennými složkami
lesní výroba (produkce materiálních hodnot pro trh, např. dřeva) a
lesnické služby (zabezpečování řízených mimoprodukčních funkcí
lesů) jako součásti hospodářských cílů lesnických ekonomických
subjektů. Na rozdíl od jednoúčelově strukturovaného dřevoprodukčního
odvětví se lesní hospodářství funkčně integrované zabývá
nejen produkčním využíváním lesů, ale také plánovitým využíváním
lesů veřejného zájmu, např. pro rekreaci, ochranu vodních zdrojů,
ochranu krajiny a přírody. Tomu odpovídá i hospodářská úprava se
systémy víceúčelového hospodaření v lesích s důležitými
mimoprodukčními funkcemi. Funkční integrace je procesem včleňování
(internalizace) lesnických služeb do ekonomického systému lesního
hospodářství. Lesnická politika, spočívající na liberálních
principech, pokládá funkční integraci za obligatorní pro lesy veřejné
(lesy státní, komunální a lesy organizací, řídících se právem
veřejným). U soukromých vlastníků lesů je funkční integrace
stimulována systémem ekonomických nástrojů státní lesnické
politiky (subvence, dotace, daně) tak, aby funkční integraci nevnímal
vlastník jako omezování jeho lesopodnikatelských záměrů, jako zátěž
veřejnými zájmy, nýbrž jako další možnost podnikání a
zhodnocení jeho lesního majetku. Funkční integrace odpovídá
strategii trvale udržitelného rozvoje v lesním hospodářství a plní
jeden ze základních obecných požadavků této ideje: změnu
ekonomického chování.
Hospodářství lesní víceúčelové - systém
obhospodařování lesů ve funkčně integrovaném lesním hospodářství,
který respektuje zásadu souběhu funkce produkční s řízenými
funkcemi mimoprodukčními, popř. řízených funkcí mimoprodukčních
mezi sebou tam, kde je to účelné (v lesích s důležitými
mimoprodukčními funkcemi). Nejčastěji připadá v úvahu souběh
funkce produkční s některou z hlavních řízených mimoprodukčních
funkcí lesů (u nás zejména s funkcí vodohospodářskou, rekreační,
ochrany přírody). Víceúčelové hospodaření vychází z víceúčelově
pojaté hospodářské úpravy lesů, která ve svých dílech navrhuje
opatření optimalizující plnění potřebných funkcí lesů v
souladu s jejich relativní závažností (funkce podmíněné, druhořadé,
rovnocenné, prvořadé). V případě funkce výlučné není třeba víceúčelových
postupů v obhospodařování daného lesa. Hospodaření s cílem jen
produkce dřeva má sice sdružené funkční efekty v podobě sdružených
mimoprodukčních funkcí, není však hospodařením víceúčelovým.
Intenzifikace funkcí lesů - obvykle v oboru
mimoprodukčních funkcí lesů cílená péče o posilování a úpravy
přirozených, lesům vlastních (imanentních) funkčních efektů
podle konkrétní potřeby funkčního zaměření lesa a utváření
funkčních efektů nových, jakož i jejich reprodukce na požadované
úrovni současně s útlumem nebo potlačováním efektů nežádoucích
(dysfunkčních). Intenzifikace tedy spočívá v úpravách techniky a
technologií lesní výroby, druhové, věkové skladby a struktury i
rozmístění lesních porostů na zájmovém území, v úpravách
objektů (např. lesních cest) i v pořizování specifického vybavení
lesů (např. pro rekreaci). Tam, kde je možný a účelný souběh
funkcí lesů (např. funkce produkční s některou z funkcí
mimoprodukčních), se úpravy lesní výroby i specifická, jen
mimoprodukčními hledisky motivovaná opatření podřizují systémům
víceúčelového obhospodařování lesů. Předpokladem intenzifikace
funkcí mimoprodukčních je funkční integrace lesního hospodářství.
Intenzifikace funkce produkční (např. zlepšením růstových podmínek
lesního porostu) může znamenat též posílení funkčních efektů
sdružených mimoprodukčních funkcí; může však být z tohoto
hlediska také funkčně neutrální, popř. i dysfunkční. Faktory
produkční funkčnosti nejsou totožné ani paralelně působící s
faktory funkčnosti mimoprodukční u mnohých funkcí lesů.
Funkce lesů sdružené - mimoprodukční funkce lesů
samovolně vznikající jako lesům vlastní (imanentní) funkční
efekty v důsledku jejich prosté existence v krajině a procesů i
objektů jejich hospodářského využívání k produkci dřeva v lesích
kultivovaných. Jde tedy o sdružené funkční efekty s lesní výrobou
v těchto lesích, s nahodilými parametry efektů vzhledem ke konkrétní
veřejné potřebě. Mohou proto uspokojovat veřejný zájem jen do určité
míry, dnes na méně než polovině ploch lesů v České republice.
Jsou to mimoekonomické funkce lesního hospodářství, které přímo
nevstupují do procesů a děl hospodářské úpravy lesů. Náklady na
ně jsou neoddělitelné od nákladů na produkci (latentní ekologické
náklady).
Funkce lesů řízená - mimoprodukční funkce lesů
cíleně utvářená činností lesnických služeb, které posilují
nebo i nově vytvářejí potřebné funkční efekty a reprodukují je
na potřebné úrovni při tlumení či eliminaci efektů nežádoucích.
Funkce řízené v různé míře ovlivňují hospodaření v lesích a
jsou plánovitě upravovány hospodářskou úpravou lesů. Jsou
ekonomickými funkcemi lesního hospodářství, patří k produkované
lesnické infrastruktuře. Náklady na ně jsou vyčíslitelné (zjevné
ekologické náklady), jsou národohospodářsky součástí společenského
režijního kapitálu. Se svými vlastnostmi (obvykle nedělitelnost, nízká
míra zisku, pomalý obrat) patří do sféry iniciace a ekonomické
stimulace nástroji státní lesnické politiky.
|
|