|
Pěstební zásah - pěstební opatření
za účelem ovlivnění růstových a jakostních vlastností stromů a
porostů.
Zásah výchovný - pěstební opatření za
účelem dosažení výchovného cíle.
Druh zásahu ve výchově porostů je označen
podle korunové vrstvy, do které je výchovný zásah zaměřen.
Klasická výchova porostů rozlišuje tři základní druhy: podúrovňový,
úrovňový a neutrální (jinak též kombinovaný). Při podúrovňovém
zásahu se odstraňují stromy 5., 4. i 3. stromové třídy. Při úrovňovém
zásahu stromy 2. a 1. třídy Krafta a při neutrálním se zasahuje do
všech stromových tříd. Základní druhy se dále dělí podle
intenzity nebo stupně.
Intenzita (síla, vydatnost) zásahu ve výchově
porostů vyjadřuje množství těžených stromů vzhledem k množství
stromů porostu sdruženého (před zásahem). Množství se vyjadřuje
buď počtem stromů, výčetní základnou nebo objemem, a to v hodnotách
absolutních nebo relativních, přičemž hodnoty těchto parametrů
porostu sdruženého jsou rovny 100 %. Podle druhu zásahu se rozlišuje
intenzita slabá či mírná, střední, silná a velmi silná.
Stupeň zásahu - ukazatel informující o
tom, do kterých stromových tříd je výchovný zásah zaměřen.
Klasická probírková stupnice Krafta vztahující se k podúrovňovým
zásahům má 3 stupně: při prvém stupni A se odstraňují stromy
potlačené, životaschopné a odumírající, při stupni B navíc
stromy podúrovňové a částečně zastíněné a při stupni C ještě
část stromů vrůstavých. Jiné stupnice [např. Fluryho (1888), Konšelova
(1931), Wiedemana (1935) rozšířené i na zásahy úrovňové] označují
slabý úrovňový stupeň písmenem D a silný stupeň písmenem E.
Zásah podúrovňový- výchovná seč, při
které se podle stupně zásahu těží stromy nižších stromových tříd.
Při slabém zásahu se odstraňují stromy odumírající a suché, při
mírném zásahu stromy suché, odumírající a potlačené a při silném
zásahu také stromy vrůstavé, popř. jedinci z úrovně. Zásah podúrovňový
je nejobvyklejší v jehličnatých porostech mladšího věku.
Zásah úrovňový - výchovný zásah, při
kterém se odstraňují z porostu netvárné, stínící nebo jinak
nevhodné stromy vyšších stromových tříd, tj. stromy vrůstavé,
úrovňové i předrůstavé.
Zásah kombinovaný - výchovná těžba stromů
určených k odstranění na základě kombinovaného výběru
Zásah individuální - výchovná těžba
stromů určených k odstranění na základě individuálního výběru.
Zásah schematický - výchovná těžba, při
níž se odstraňují stromy ve smyslu schematického výběru. Je
použitelný ve stejnověkých nesmíšených homogenních porostech
smrku a borovice jako součást racionální technologie za použití
motomanuálních nebo plně mechanizačních prostředků.
Interval zásahu je období mezi dvěma po sobě
se opakujícími zásahy. Je závislý na dynamice vývoje porostu, a
proto na dřevině a stanovišti. Je buď pravidelný, např. pětiletý,
nebo odstupňovaný tak, aby odpovídal vývojové křivce: v mládí
kratší, později delší. Udává se buď počtem roků, nebo nově
bezčasovým ukazatelem, jimž je např. rozdíl horní výšky, které
porost dosáhne v době předcházejícího a následného zásahu. Časový
interval je ovlivněn intenzitou růstu, popř. bonitou, bezčasový
nikoliv a je proto universálnější. V obou případech délka
intervalu souvisí s intenzitou zásahů. Interval je významnou součástí
modelů výchovy porostů a výchovných programů.
Doba oběžní je doba, po níž se ve výběrném
lese těžební zásah znovu opakuje na téže části. Te
Násobnost zásahu vyjadřuje počet (výchovných)
zásahů v plánovacím decenniu a tím také přibližnou délku pěstebního
intervalu. Např. násobnost 2 vyjadřuje, že v decenniu se mají
uskutečnit dva zásahy, a to např. po pěti letech, nebo také prvý
po třech a druhý po sedmi letech apod. Tím je násobnost přibližným,
ale v hospodářskoúpravnické praxi dostačujícím ukazatelem pro plánování
výchovných sečí.
Naléhavost zásahu - důležitost zásahu uváděného
v lesním hospodářském plánu (v části provozní plán) pro vývoj
stavu lesa. Jde především o zásahy pěstební a o opatření ochrany
lesa. Nejvyšší naléhavost mají opět zásahy, jejichž neprovedení
by znamenalo ve svých důsledcích výraznou újmu lesa, a nejnižší
pak opět zásahy, které lze bez potíží odsunout. Ko
Zásah včasný - výchovný zásah uskutečněný
v optimálním stavu porostu a proto účinně vedoucí k dosažení výchovného
cíle. Zásahy včasné mají největší význam v mladých porostech,
v nichž vývoj i růst stromů je nejintenzivnější. Zabrání se
jimi zahuštění zápoje s následným zkrácením korun, škodlivému
rozpínání předrostlíků a obrostlíků a sníží se zastoupení nežádoucích
druhů dřevin. Jiný zásah je buď předčasný nebo opožděný.
Zásah opožděný - těžba stromů v pěstebně
zanedbaném porostu za účelem výchovy. Protože zanedbané porosty
jsou přehoustlé, mají sníženou statickou stabilitu, kvalitu a snížený
tloušťkový přírůst, výchovný účinek opožděného zásahu je
nejen menší, ale může být pro odolnost porostu i nebezpečný.
Proto opožděný zásah musí být mírnější a častěji opakovaný.
Celý výchovný program se podřizuje stavu zanedbaného porostu. V
listnatých porostech je opožděný zásah (opoždění výchovy) zcela
nevhodný.
Zásah předčasný - těžba stromů v
porostech, které z hlediska výchovy ještě nevyžadují úpravu
hustoty. Při takovém zásahu vyvstává nebezpečí přírůstových
ztrát, zabuřenění půdy, zhoršení kvality stromů v důsledku zvětevnatění
i ohrožení statické stability. Předčasný zásah má malý výchovný
účinek a není hospodárný.
Jádro pěstební péče je porostní složka,
která dává předpoklady k naplnění výchovného cíle. Tvoří ji převážně
vitální a kvalitní stromy vyšších stromových tříd, na které se
soustředí pozornost pěstitele. Ve smrkových porostech se jádro pěstební
péče nachází převážně v 1.stromové třídě, v borových a
listnatých spíše ve 2. třídě Krafta. Ve smíšených porostech,
jedná-li se o cílové dřeviny v příměsi, může být i ve třídě
3.
|
|